Gasztroenterológia

Gasztroenterológia vizsgálat közben Dr. Pakodi Ferenc pécsi gasztroenterológus.

A gasztroenterológia az utóbbi években az egyik legdinamikusabban fejlődő önálló orvostudományi szakterület, amely főként az emésztőrendszer (gyomor, vékonybél, vastagbél) és az ehhez kapcsolódó szervek (hasnyálmirigy, máj, nyelőcső) vizsgálatával foglalkozik. A korszerű eljárásoknak köszönhetően az utóbbi tíz évben már sok nagyműtétet sikerült kiváltani altatást nem igénylő beavatkozásokkal.

A magyar felnőtt lakosság nagy része szenved valamilyen gyomor-, vagy epepanaszoktól, amely akár évtizedekig is kezeletlenül maradhat, fokozatosan rontva ezzel az életminőséget. Ezek a panaszok lehetnek egészen enyhék: gyomorégés, puffadás, enyhe hasi fájdalom, de súlyosabb esetekben nyelési zavar, vashiányos vérszegénység és egyéb emésztőszervi panaszok is kialakulhatnak.

Az alábbi tünetek jelentkezésekor, haladéktalanul keresse fel gasztroenterológiai szakrendelésünket:

• gyomorégés (reflux betegség), gyomorfekély, gyomorvérzés,
  • puffadás,
  • hasnyálmirigy gyulladás,
  • epekövek, epeútgyulladás,
  • irritábilis bél szindróma (IBS),
  • gyulladásos bélbetegségek (Crohn betegség, colitis ulcerosa),
  • fehérjevesztő enteropathia,
  • lisztérzékenység (coeliakia),
  • tejcukor érzékenység (laktózintolerancia.

A gasztroenterológiai megbetegedések esetén a korai felismerés akár a daganatos állapotok kialakulását is megelőzheti. A rákos megbetegedések nagy része ugyanis a kezeletlen, szinte tünetmentes, ugyanakkor hosszan tartó krónikus állapotok szövődménye. A felsorolt panaszok bármelyikének észlelése esetén látogasson el gasztroenterológiai szakrendelésünkre, ahol szűrővizsgálatokkal és tanácsadással várjunk Önt.

Hasznos videók a témában

A gasztroenterológiai vizsgálat

Első lépésként kérjük, foglaljon időpontot - beutaló nélkül - gasztroenterológiai vizsgálatunkra. Az előzetes időpontfoglalásnak köszönhetően elkerülheti a sorban állást és felesleges várakozás nélkül, idilli környezetben veheti igénybe vizsgálatainkat.

A gasztroenterológiai vizsgálat a kórtörténet megismerésével kezdődik. A minél pontosabb diagnózis felállítása érdekében szakorvosunkkal részletesen átbeszélheti panaszait, korábbi megbetegedéseit, esetleges műtéteit, táplálkozási szokásait. Minden esetben fontos információ lehet a családban előforduló betegségek ismerete is.

Fizikális vizsgálat

Az anamnézis felállítását követően fizikális, külső vizsgálatra kerül sor, amely során a gasztroenterológus megtekinti a szájüregben a nyelvet, a fogak állapotát, de ellenőrzi a hasi szerveket is fekvő és álló helyzetben történő áttapintással. A fizikális vizsgálatnak gyakran része a hasi ultrahang is, amely minden endoszkópos vizsgálat előtt javasolt.

Az általános gasztroenterológiai vizsgálatot követően kezelőorvosa azonnal tájékoztatja az eredményekkel kapcsolatban szóban, majd írásban is. Amennyiben szakorvosunk bármilyen elváltozásra gyanakszik, úgy további vizsgálatokat javasolhat: hasi és kismedencei ultrahangot, gyomortükrözést, vastagbéltükrözést vagy laborvizsgálatot. Kizárólag a végső eredmény ismeretében kezdődhet meg a szükséges gyógykezelés, amelyhez minden esetben táplálkozással kapcsolatos útmutatásokkal is ellátjuk Önt.

Gasztroenterológiai

gasztroenterológus szakorvosainkat!

Szakorvosaink kimagasló felkészültséggel, több évtizedes gyakorlattal, biztos angol tudással állnak az Ön rendelkezésére.