Urológia

Urológia vizsgálat közben Dr. Trautmann Tibor pécsi urológus.

Az urológia a húgy- és ivarszervek betegségeinek diagnosztikájával és kezelésével foglalkozó szakterület, azonban az urológus szakorvos foglalkozik a vesék nem belgyógyászati betegségeinek, a vesevezetékek a húgyhólyag és a húgycső betegségeinek diagnosztikájával is. Férfiak esetén a különböző here, mellékhere, prosztata és ondóhólyagot érintő fájdalmak és elváltozások ellátása is az urológia területéhez tartozik.

Mivel a fentebb említett panaszok a lakosság körében általánosak, épp emiatt sokszor alattomosan alakulnak ki, sokan legyintenek az enyhébb tünetekre akár éveken keresztül. Fontos azonban, hogy ilyen esetekben is minél hamarabb történjen meg a szűrővizsgálat, ezzel is megelőzve a később, sokszor csak 50 éves kor után jelentkező panaszokat. Amennyiben közeli rokonánál prosztatarákos megbetegedés fordult elő, úgy 45 éves kora felett ajánljuk az évenkénti prosztatarák szűrővizsgálat elvégzését is.

Az alábbi tünetek jelentkezésekor haladéktalanul keresse fel urológiai szakrendelésünket:

Férfiaknál:

fájdalmas, véres vizelet,

gyakori, indokolatlan vizelési inger,

vizeletürítési- és elakadási nehézségek,

különböző fizikailag is számottevő elváltozások a herében és a hímvesszőben,

görcsös deréktáji és alhasi fájdalmak.

Nőknél:

vizelettartási problémák (életkortól függetlenül),

gyakori vizelési inger, láz, alhasi fájdalom,

fájdalommal járó, véres vizelet,

felfázásos megbetegedést követő gyulladásos tünetek.

Az urológiai vizsgálat

Első lépésként foglaljon időpontot - beutaló nélkül – urológiai szakrendelésünkre. Ezt egyszerűen, néhány kattintással is könnyedén megteheti. Az előzetes időpontfoglalásnak köszönhetően elkerülheti a sorban állást és felesleges várakozás nélkül, idilli környezetben veheti igénybe vizsgálatainkat. A húgycsövet és a veséket érintő problémák esetén kiemelten fontos, hogy kellemetlen tüneteitől minél hamarabb megszabadulhasson.

Anamnézis

Az urológiai vizsgálat első látogatás esetén a kórtörténet megismerésével kezdődik. A minél pontosabb diagnózis felállítása érdekében szakorvosunkkal részletesen átbeszélheti tüneteit. Minden esetben fontos információ lehet a családban előforduló egészégügyi problémák, betegségek ismerete is. Kérjük, hozza magával mindenképpen korábbi laborleleteit, zárójelentéseit, dokumentumait - hölgyek esetében esetleges nőgyógyászati betegségről, rákszűrésről szóló leleteit is -, hiszen nélkülözhetetlen információkat tartalmazhatnak szakorvosaink számára.

Fizikai és további vizsgálatok

Az anamnézis felállítását követően kerül sor a fizikai, laboratóriumi, illetve műszeres vizsgálatra. A fizikai vizsgálat a has, az alhas, a külső nemi szervek vizsgálata mellett a prosztata tapintásából áll, amely enyhe kellemetlenséggel jár. Prosztata vizsgálatot csak indokolt esetben: betegség gyanúja vagy betegeink külön kérése esetén végzünk.

A kivizsgálás az urológiai szervek testfelszínének áttapintása mellett kiterjed az általános életfunkciók és a bőr külső tüneteinek megvizsgálására is.

Szerencsére az urológiai problémák nagy része jól és hatékonyan kezelhető gyógyszeres úton, bizonyos problémák esetén azonban a műtéti megoldás a célravezető. A fejlett eljárásoknak köszönhetően az urológiai műtétek jelentős részét napjainkban már endoszkóppal, vagyis húgycsövön vagy bőrön keresztül bevezetett száloptikás eszköz alkalmazásával végezzük. Az urológiai eredetű daganatos betegségek kezelése is sok esetben a hasüreg feltárása és az azt követő kellemetlen, hosszan tartó gyógyulási folyamat nélkül lehetséges. Az endoszkópos műtétek a szervezetet sokkal kevésbé terhelik meg és gyorsabb gyógyulást eredményeznek.

Az urológus szakorvos az alábbi vizsgálatokat írhatja elő az Ön számára: vérvétel, vizeletvizsgálat, illetve prosztatarák szűrés.

Az urológiai vizsgálatot követően kezelőorvosa részletesen és érthetően tájékoztatja az eredményekkel kapcsolatban szóban, majd írásban is. A dokumentumokat 5 évig tároljuk és ez idő alatt bármikor díjmentesen a rendelkezésére bocsátjuk. Klinikánkon lehetőség nyílik arra is, hogy több szakterület orvosai helyben konzultáljanak egymással, amely elősegíti a pontosabb diagnózis felállítását és a hatékonyabb kezelés megvalósítását. Ezzel a lehetőséggel nemcsak pénzt és időt takarít meg, de az egészsége is sokkal nagyobb biztonságban van.

Urológiai