Fül-orr-gégészet

Fül-orr-gégészeti vizsgálat közben Dr. Csaba Tünde, pécsi fül-orr-gégész.

A fül-orr-gégészeti vizsgálat a fej, a fül, az orr és melléküregeinek vizsgálata mellett magába foglalja a szájüreg, a garat, a gége és a nyak területeinek megbetegedését is, így igazán kiterjedt szakterületről van szó. A szakrendelés igénybevétele minden korosztály számára szükséges lehet: akár szájsebészeti kezelést megelőzően (például fogbeültetés, arcüregzárás) vagy ezt követően, ideiglenes vagy állandó hallásromlás, súlyosabb náthás megbetegedés esetén is célszerű fül-orr-gégész szakorvoshoz fordulni. A szakterületen kiemelten fontos a gyermek és felnőtt páciensek kezelése közötti éles határvonal, így ennek megfelelően gyermek és felnőtt páciensekre specializálódott szakorvosaink vannak magánklinikánkon.

Az alábbi tünetek jelentkezésekor haladéktalanul keresse fel fül-orr-gégészeti szakrendelésünket:

felsőlégúti megbetegedések, megfázásos tünetek, fülfájás,

legalább három hétig, vagy tovább elhúzódó rekedtség, gyakori köhögés,

múlni nem akaró halláscsökkenés (akár gyermekeknél is!), fülzúgás, szédülés,

intenzív horkolás,

gyakori és intenzív középfülgyulladás,

nyaki nyirokcsomók fájdalma, nyirokcsomó duzzanat lázzal,

nyelési nehézség, állandósult gombócérzés a torokban,

előjel nélküli duzzanat jelentkezése az arcon vagy a nyakon,

gyakran ismétlődő, heves orrvérzés.

A hallószerveinkben, illetve a torkunkban és a nyakunkon - kiemelten a nyirokcsomók közelében - kialakuló elváltozások gyakran segíthetik más, akár komolyabb, de rejtett betegségek felismerését, illetve gyógyítását. Sokan nem gondolják, de a hosszútávú rekedtség akár endokrinológiai problémára is utalhat, azonban mégis a fül-orr-gégészeti tünetek azonosításán át vezethet az út a tényleges gyógyuláshoz.

Sajnos a hallásromlás napjaink egyik kulcsfontosságú egészségügyi problémája, azonban fontos tudni, hogy mindezen állapot kialakulásához alapvetően nem az életkor, hanem a fület ért túlzott ingerek vezetnek. Gyermekeknél azonban ugyanezen tünetek jelezhetik egy mandulagyulladás jelenlétét a szervezetben, így a fennálló problémák kivizsgálása nem tűr halasztást. Időskorban a megfelelő hallókészülék kiválasztásában is nagy segítséget nyújthat a szakorvosi tanácsadás.

A fül-orr-gégészeti vizsgálat

Első lépésként foglaljon időpontot - beutaló nélkül - fül-orr-gégészeti vizsgálatunkra. Ezt egyszerűen, néhány kattintással is könnyedén megteheti. Az előzetes időpontfoglalásnak köszönhetően elkerülheti a sorban állást és felesleges várakozás nélkül, idilli környezetben veheti igénybe vizsgálatainkat.

A fül-orr-gégészeti vizsgálat - első látogatás esetén - az eddigi kórtörténet megismerésével kezdődik. A minél pontosabb diagnózis felállítása érdekében szakorvosunkkal részletesen átbeszélheti jelenlegi, illetve korábbi tüneteit, a rendszeres kezelés alatt álló betegségeit. Minden esetben fontos információ lehet a családban előforduló egészségügyi problémák, betegségek ismerete is. Bizonyos problémák esetén indokolt azon anyagoknak, vegyületeknek megvizsgálása is, amelyekkel Ön napi szinten - akár munkája során - kapcsolatba kerül. Kérjük, hozza magával mindenképpen korábbi laborleleteit, zárójelentéseit, dokumentumait, hiszen nélkülözhetetlen információkat tartalmazhatnak szakorvosaink számára.

Fizikai vizsgálat

Az anamnézis felvétele után következik a fizikai vizsgálat. Ennek során először a fül-orr-gégész szakorvos a külső hallójáratokat, a dobhártyát vizsgálja meg. Bizonyos esetekben ilyenkor szükséges lehet a fül átmosása is, amely egy fájdalommentes eljárás és mindössze pár percet vesz igénybe. Ezt követi az orr és melléküregeinek vizsgálata, szükség esetén röntgenvizsgálattal kiegészítve. Minden vizsgálatunk része a szájüreg áttekintése, és a nyelvlapoccal (spatula) a torokképletek vizsgálata, illetve a mandulák és a garat állapotának felmérése. Amennyiben a mandulákból (vagy azok maradványaiból) bármilyen váladék jelenléte valószínűsíthető, úgy ezen esetben a váladékot tenyésztésre küldjük az esetleges gócbetegségek kizárása miatt.

Az általános fül-orr-gégészeti vizsgálatot követően felállítjuk a diagnózist, az eredményről kezelőorvosa részletes tájékoztatást ad szóban, majd írásban is és megbeszéli Önnel kezelésének további lépéseit. Amennyiben indokolt, további kivizsgálást javasol vagy egyéb szakterületre (endokrinológia, infektológia) irányítja, hogy más szervrendszerek érintettségét és az esetleges szervi bajokat, szövődményeket is kizárja. A hatékony gyógyulás érdekében kezelőorvosaink a legmodernebb, és a legkevesebb mellékhatással járó készítményeket és eljárásokat fogják javasolni Önnek a mihamarabbi gyógyulás érdekében.

Milyen fül-orr-gégészeti vizsgálatokat kínál

Önnek a MyClinic Pécs?

fül-orr-gégész szakorvosunkat!

Szakorvosunk gyermek és felnőtt fül-orr-gégész képesítése, klinikai háttérrel és több évtizedes gyakorlattal is rendelkezik.